Skip to main content
Grafik Tasarım

Kurumsal Kimlik

KURUMSAL KİMLİK

Kurumsal kimlik, bir kurumun içsel ve dışsal ilgili gruplara kendini anlatan toplam iletişimidir. Söz konusu toplam iletişim; kurumsal iletişim, kurum çalışanları, kurum çevresi, kurumun görüntüsü ve hizmetleri aracılığıyla gerçekleşir. Bununla birlikte temel kurum kimliği, bir kurumun ne olduğu, nereye doğru yol aldığı, tarihçesi, iş karması, yönetim biçimi, iletişim politikası ve uygulamaları, terminolojisi, yeterlilikleri, pazar ve rekabet farklılıklarını tanımlayan ve gösteren faktörlerin toplamıdır.

Kurumlar insanlara benzetilebilir.

Bu nedenle, insani terimlerle bir şirketin ruhu, yaşam tarzı, tepki ve davranış biçimi olduğunu söyleyebiliriz. Bir kurumun portresini insani terimlerle çizmenin sayısız avantajı olabilir. Bu portre, kurumun tüm olumlu ve olumsuz yönlerini vurgulayacaktır. İçe dönük ve dışa dönük, nesnel ve öznel, duygusal ve pasif kişiler arasında temel bir fark olduğu kuşku götürmez.

Eğer bir kurum kendinde var olan özellikleri ilgili gruplara aktarmakta sorunlar yaşıyorsa, algı açığı denilen olayla karşılaşmaktadır. Kurumun gerçekleri başka iken, toplumda algılanan şey çok başka olabilir. Görüntüde revizyona duyulan gereksinim şirkette meydana gelen önemli değişimlerden kaynaklanabilir. Başka bir şirketle birleşme, ürün geliştirme, yeni pazara girme gibi değişimler bütün görüntüyü modası geçmiş yapıp devre dışı bırakabilir. Bu değişimler sonucunda bir kurumun görsel kimliği yeni kurum kimliğini yansıtmakta yetersiz kalabilir. Ancak görsel kimlik yenilenmesine gidilmeden önce kurum kimliğinin araştırmalar yapılarak incelenmesi ve net olarak belirlenmesi gerekir.

Kurum kimliği her ne kadar kurum görüntüsü üzerindeki en güçlü etkiye sahipse de, tamamı planlanmış ve görseldir. Başarılı bir kimlik sistemi bir şirketi rakiplerinden ayırır ve farklılığını yaratır. Kurum kimliği bir şirketin dünyaya ne ve kim olduğunu açıkladığının ve kendini nasıl gözlediğinin ifadesidir. Böylelikle bu görsel ifade, dünyanın o şirketi nasıl
gördüğü ile yakından ilgilidir.

Spesifik kurum felsefelerinin giderek gelişmesiyle birlikte, kuruma has hem kurum içi hem de kurum dışı iletişim kültürü için kavramlar ve kuralların geliştirilmesi gereği doğmuştur. Bir kurum felsefesinin hareket noktasını ve ana unsurunu kurum vizyonu oluşturmaktadır.

Kimlik ve İmaj

Kurum kimliği programının yapımına başlanmadan önce iki konseptin çok iyi
anlaşılması gerekmektedir: Kimlik ve imaj. Kurumlar insanlar gibidirler. Kendilerine özgün karakteristik özellikleri, kültürel etkileşimleri, yaşam felsefeleri vardır. Kurumlara kişilik kazandıran, isimlerdir ve bu isimleriyle tüketici/kullanıcı kitle arasında iletişim sağlayan kavram ise sembollerdir.

Firmanın sahip olmak istediği ürün kalitesi, ambalajları, üretimi gerçekleştirdiği binanın görünüşü, halkla ilişkiler, reklam stratejileri organizasyonun kimliğini ortaya koyarlar. Bütün bu faktörlerin tüketicilere, kullanıcılara, firmanın çalışmakta olduğu bankalara, dağıtım kanallarına, hükümete ve topluma yansıma şekli ise organizasyonun imajını belirler.

Firmaların yansıttıkları imajların dört ana ortak özelliği bulunmaktadır:

1. Marka / sembol kombinasyonundaki sadelik.

2. Güçlü görsel kimlik

3. Sembol / kimlik bağıntısındaki süreklilik

4. Hatırlanabilirlik

Kurumlar arzuladıkları imaja ulaşabilmek için, ifade edilmiş bir felsefeye dayanan görsel kimlik, iletişim ve davranışı uyumlu ve uygun bir biçimde kullanmalıdırlar.

 

KAYNAKÇA

Başaran, F. (2010). İletişim Teknolojileri ve Toplumsal Gelişme: Yayılmanın Ekonomi Politiği. Ankara: Ütopya yayınevi. Becer, E. (2007). Modern Sanat ve Yeni Tipografi. Ankara: Dost Yayınevi Behaeghel, J. (1985). Kurum ve Ürün Kimliği. İstanbul: Reklamevi tarafından düzenlenen “Kurum ve Ürün Kimliği Semineri notları. Bir, Ali Atıf; . Uzun Dönemli Bir Strateji Olarak Kurumsal Kimlik. İstanbul Carter R., Day B., Meggs P. (2002). Typographic Design: Form and Communication. N.Y.: John Wiley and Sons. Çimenser, A. (1997) Endüstri İçin Tasarımda Kimlik Faktörünün İrdelenmesi. İstanbul, Jury D. (2002) About Face: Reviving the Rules of Typography . Switzerland . Hove, Roto Vision . Gordon B. (2001). Making Digital Type Look Good / 1944 N.Y.: Watson Guptill Publications. Karamustafa, S.  Kurum Olmadan, Kurumsal Kimlik Olmaz. İstanbul Okay, A. (2000). Kurum Kimliği. Ankara: MediaCat Kitapları. Satır, D. A. (2012) Kurumsal Kimlik Tasarımı Bağlamında Kimlik Sorunsalı ve Sürdürebilirlik. İstanbul  Tutar, H.; Yılmaz, M.K.& Erdönmez, C. 2005 Genel ve Teknik İletişim. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Adem Özarslan

Yazar Adem Özarslan

More posts by Adem Özarslan